سرخط خبرها

رونمایی از تندیس زنده‌یاد عباس جعفری، عکاس و طبیعت‌گرد + ویدئو

  • کد خبر: ۵۷۵۲۶
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
رونمایی از تندیس زنده‌یاد عباس جعفری، عکاس و طبیعت‌گرد + ویدئو
هم‌زمان با اولین روز از دهه مبارک فجر از تندیس زنده‌یاد عباس جعفری، کوهنورد، نویسنده و عکاس فقید مشهدی، در منطقه هفت‌حوض رونمایی شد.
شهرآرانیوز - هم‌زمان با اولین روز از دهه مبارک فجر از تندیس زنده‌یاد عباس جعفری کوهنورد، نویسنده و عکاس فقید مشهدی در منطقه هفت‌حوض رونمایی شد. ساخت این تندیس یادبود به عهده عطا صحرایی هنرمند خراسانی بوده است. او پیش از این در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر مشهد مجسمه منصور نریمان پیشکسوت موسیقی را ساخته بود. تندیس زنده‌یاد عباس جعفری به کوشش شهرداری مشهد دیروز ۱۲ بهمن با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی مشهد، رئیس فدراسیون کوه‌نوردی ایران، مدیران شهری، استانی و با همراهی کوه‌نوردان، طبیعت‌گردان و هنرمندان، رونمایی شد. همچنین در این مراسم نمایشگاه عکس‌های مرحوم عباس جعفری افتتاح شد.

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، در این مراسم، با تبریک آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، یادآور شد: سه رکن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، مبنای حرکت مردم ایران در سال ۱۳۵۷ بود که منتج به انقلاب اسلامی شد؛ تمام ارکان کشور و جامعه باید به این ارزش‌های اولیه وفادار باشند، زیرا به‌واسطه همین پایبندی می‌توان بر گرفتاری‌ها و مشکلات چیره شد.
 


او در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم عباس جعفری، از کوه‌نوردان و طبیعت‌گردان حاضر در مراسم با عنوان «ارتش مهربان کوهستان» یاد کرد و گفت: امروز کوه‌نوردان با کوه‌خواری، تصرفات نابجای طبیعت و تخریب محیط‌زیست روبه‌رو هستند که مایه تأسف و تأثر همگان، به‌ویژه دوستداران طبیعت است.

به گفته حیدری، عباس جعفری نه در دانشگاه، بلکه در طبیعت و کوه تربیت شد، کوه، دانشگاه انسان‌سازی است و انسان‌هایی با روح بلند و عاشق طبیعت و هم‌نوع را پرورش می‌دهد.

رئیس شورای شهر مشهد با تأکید بر لزوم حمایت از ورزش کوه‌نوردی و بسط و گسترش آن در جامعه، خاطرنشان کرد: این ترویج و گسترش با کمترین هزینه‌ها میسر است؛ مدیریت شهری مشهد، همچون ۳ سال گذشته، رویکرد حمایتی خود را استمرار خواهد بخشید.

او این مراسم رونمایی و ساخت تندیس را بهانه‌ای برای تجدید عهد با آرمان‌های بزرگانی دانست که در معرفی آن‌ها به جامعه قصور و کوتاهی شده است و گفت: نسل جوان ما به شدت نیازمند چنین الگو‌ها و اسوه‌هایی است تا مانع از رو آوردن آن‌ها به مسیر‌های ناصواب شویم؛ امثال زنده‌یاد جعفری، بسیارند، افراد فداکار و ارزشمند و افتخارآفرینی که گمنام هستند و باید به عموم مردم، به‌ویژه نسل جوان معرفی شوند.

حیدری یادآور شد: شورای پنجم شهر مشهد یکی از شعار‌های محوری خود را نشاط و شادابی مطرح کرده است. یکی از عرصه‌های تحقق‌بخش این سیاست، ورزش و به خصوص کوه‌نوردی است.

او همچنین با تأکید بر ادامه رویکرد حمایتی شورای پنجم، حاضران را به همراهی و هم‌اندیشی برای بهبود شرایط این رشته فرا خواند.

عباس جعفری به طبیعت بازگشت

 

از تندیس زنده‌یاد عباس جعفری، عکاس و طبیعت گرد رونمایی شد + ویدئو

 

عطا صحرایی سازنده تندیس عباس جعفری درباره اثرش به شهرآرا توضیح داد: جنس مجسمه بتن‌گلاسه و ۳ متر و ۶۰ ارتفاع کار است. به گفته او ساخت این اثر حدود ۴ ماه به طول انجامیده است.

صحرایی درباره آشنایی با عباس جعفری گفت: متأسفانه من شناختی از ایشان نداشتم تا زمانی که خانه هنرمندان فراخوانی منتشر کرد و درباره گذشته ایشان اطلاعاتی داد. من هم بررسی و مطالعه کردم و ماکتی ساختم که داوران انتخابش کردند و برای مرحله اجرای نهایی برگزیده شد.

به گفته این مجسمه‌ساز عباس جعفری اهل طبیعت بود و در آخر هم به طبیعت بازگشت.

او با ابراز رضایت از محل جانمایی این تندیس نیز خاطرنشان کرد: مجسمه فقط برای همانجا مناسب است به طوری که وقتی فردی کار را در محل می‌بیند این‌طور برایش تداعی می‌شود که کوه‌ها عباس جعفری را به سمت خودشان می‌کشند.
 
 
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->